Vlaamse Tafeltennisliga

Volg ons op FacebookMijn VTTL account

Beleidsplan 2021-2024

Het beleidsplan 2021-2024 van de Vlaamse Tafeltennisliga werd volledig uitgewerkt volgens de richtlijnen van Sport Vlaanderen. In het beleidsplan vinden we alle doelstellingen en acties die we als federatie willen uitvoeren in de komende vier jaar. Vorig jaar kozen we ervoor om dit voor het eerst visueel voor te stellen. Dit jaar geven we een terugblik van onze acties in 2021 en kijken we vooruit naar de acties in 2022. We zullen ons opnieuw tweewekelijks focussen we op één specifiek domein. Deze keer komt het beleidsdomein “Clubondersteuning” aan bod. 

De hoofddoelstelling voor beleidsdomein “Clubondersteuning” is:

Onze clubbestuurders ondersteunen door middel van communicatiemiddelen en bijscholingen waarbij we peilen naar de tevredenheid van onze clubs omtrent onze manier van communiceren. Tegen eind 2024 hopen we op een minimale tevredenheid van minstens 70 %.

Voor het beleidsdomein clubondersteuning hebben we ons gefocust op volgende 5 pijlers: 

- Het creëren van een rechtstreekse link tussen de VTTL en de clubs. Jaarlijks hopen we minstens 15 clubs te bezoeken. 

Acties 2021: Een stappenplan om de clubs te bezoeken vanaf 2022 werd opgemaakt. 
Acties 2022: De doelstelling voor dit jaar bestaat eruit om minstens 3 clubs per provincie te bezoeken. 


- Het opmaken van een FAQ-lijst met meest gestelde vragen op website. Tegen eind 2024 willen we een uitgebreide lijst met minstens 35 vragen en antwoorden publiceren.

Acties 2021: In 2021 kwam de FAQ-lijst op onze website. Er werd gestart met een lijst van 16 FAQ’s. De doelstelling in 2021 was het plaatsen van 20 FAQ’s. Dit werd dus net niet gehaald. Daarnaast ontvingen we een tevredenheidsscsore van 73% van onze clubs en leden over de website.
Acties 2022: Binnenkort wordt de lijst uitgebreid naar 25 FAQ’s. De doelstelling voor 2022 is het toevoegen van een aantal nuttige FAQ’s zodat het aantal van 35 FAQ’s in 2024 behaald kan worden. 

De lijst met veelgestelde vragen (FAQ) kan hier gevonden worden:
https://www.vttl.be/veel-gestelde-vragen

 

- Het verbeteren van de link tussen nieuwsbrief en website waardoor meer artikels gelezen worden. 

Acties 2021: De nieuwe lay-out van de nieuwsbrief werd in januari 2021 doorgevoerd. In deze nieuwe lay-out werd het aantal linken naar ons website verhoogd. Voorheen werd er vaak een link geplaatst naar een PDF-bestand, dat is nu veel minder. Daarnaast werden de statistieken van de nieuwsbrief geanalyseerd. In 2020 werd de nieuwsbrief door 57% van de ontvangers geopend. In 2021 zagen we een stijging van 5% naar 62% van de ontvangers. Het aantal personen dat op een link klikt in de nieuwsbrief is licht gestegen. Dit van 24% (2020) naar 25% (2021). Ook behaalden we een tevredenheidsscore van 76% bij de clubs voor de nieuwsbrief. 
Tot slot proberen we het aantal paginaweergave tegen 2024 te verhogen met 10%. In 2020 werden 343,626 pagina’s op onze website bezocht. In 2021 werden 256,768 pagina’s op onze website bezocht. We vermoeden hier de impact van de Covid-19 pandemie, samen met onze verbeteringen op onze sociale media pagina’s waardoor de website minder bezocht wordt. 
Acties 2022: We blijven ons inzetten om de statistieken van onze nieuwsbrief en website te verbeteren. 

 

- Het promoten van de eigen sociale media pagina’s en die van de clubs. 

Acties 2021: Bij de nulmeting op 1 januari 2021 had de federatie 2192 pagina likes op Facebook en 666 volgers op Instagram. Met een aangepaste huisstijl moeten de berichten van de federatie beter opvallen tussen berichten van andere sociale media pagina’s. We proberen ook steeds zoveel mogelijk berichten van onze clubs te delen op de verhalen van onze sociale media pagina’s. Dat lukte aardig met bijna dagelijks een aantal berichten van de clubs. 
Acties 2022: Op 31 januari 2022 heeft onze Facebookpagina 2518 likes en 877 volgers op Instagram. De aangepaste huisstijl is ondertussen ingeburgerd in alle berichten op de sociale media pagina’s. De berichten op de Instagrampagina’s van de clubs worden grotendeels gedeeld op de Instagram -en Facebookverhalen van de federatie. Het delen van berichten van clubs via Facebook is moeilijker. 

Ben je benieuwd naar onze sociale media kanalen?

 

- Het motiveren van clubbestuurders om bijscholingen te volgen. 

Acties 2021: Op onze website en sociale media pagina’s hebben we 8x een bijscholing voor clubbestuurders van ons of onze partners gedeeld. Daarnaast werd er op 12 juni een online webinar georganiseerd voor onze clubbestuurders. Voor deze webinar behaalden we een tevredenheidsscore van 80%. In onze maandelijkse nieuwsbrief worden de bijscholingen ook steeds gecommuniceerd. 
In totaal volgde in 62 clubs minstens 1 bestuurder een bijscholing, dit op basis van de gegevens van de ingevulde enquête en de deelnemerslijst van het VTTL-Bestuurderscongres (op 163 clubs).
Acties 2022: We willen opnieuw blijven informeren over onze bijscholingen en die van onze partners. Dit zullen we zoals steeds blijven doen via onze website, nieuwsbrief en sociale media pagina’s. Ook dit jaar zullen we een online webinar organiseren voor de clubbestuurders. Dit zal doorgaan op zaterdag 11 juni. Meer informatie zal zeker volgen. 

 

Hieronder een overzicht van de overige domeinen die binnen de VTTL-werking centraal staan:
- Competitie heren en dames
- Competitie jeugd
- Fiscaliteit 
- G-sport werking
- Informatica toepassingen
- Jeugdsportproject
- Laagdrempelig project
- Landelijke evenementen 
- Landelijke kampioenschappen
- Medisch en ethisch sporten 
- Partners
- Provinciale jeugdwerking
- Recreatieve werking
- Scheidsrechters
- Sportkampen
- Topsportbeleid
- Trainers

 

 


LOGO SPORT VLAANDEREN